hmm

Saturday 16 March 2013

aktiviti peneguhan dalam bilik darjah

kepada cikgu2 baru yg sering mengalami masalah dalam kelas,,pening kepala nk kawal murid2 y macam2 kerenah ni,,ha ni saya ad satu cara dan boleh cuba dalam kelas..berjaya atau tidak,itu perkara no 2,y penting usaha kita yang selalu nak kan y terbaik untuk murid2 kita..hee :)



Nama  aktiviti : salah siapa??

Aktiviti ini bertujuan untuk mengurangkan masalah disiplin dan salah tingkah laku pelajar didalam kelas. Murid-murid biasanya suka bersaing antara satu sama lain. Mereka juga mempunyai satu sikap yang dimana mereka akan mudah rasa bersalah terhadap kumpulan mereka jika melakukan kesalahan yang mengakibatkan kumpulan mereka  sekali. Contohnya, jika salah seorang dalam ahli kumpulan tersebut melakukan kesalahan,akibatnya semua ahli kumpulan akan menerima denda daripada cikgu.



Cara menjalankan aktiviti :

1) guru haruslah menetapkan peraturan bersama  melalui perbincangan dengan murid dan kemudian menerangkan kepada murid tentang rutin-rutin dan peraturan didalam kelas yang tidak boleh dilanggar oleh murid.

2) setelah murid bersetuju, guru akan menyatakan akibat daripada pelanggaran peraturan tersebut.

3)guru juga membahagikan setiap murid kepada beberapa kumpulan dan jika salah seorang ahli dalam kumpulan tersebut melanggar peraturan yang telah ditetapkan bersama itu tadi,maka semua ahli kumpulan akan menerima akibatnya.

4) oleh itu,setiap ahli kumpulan haruslah saling ingat mengingati antara mereka.

5) setiap kali ahli kumpulan melakukan kesalahan  atau melanggar peraturan di dalam kelas, guru akan mencatat nama pesalah dan kumpulannya sekali di papan hitam.

6) oleh itu,murid yang melanggar peraturan tadi akan rasa bersalah sekiranya kumpulan mereka terpaksa dihukum sekali dan dia juga akan takut jika dimarahi oleh ahli kumpulan yang lain.



7) hukuman ini boleh dipelbagaikan setiap kali guru tersebut masuk ke kelas.
 Contoh:keluar rehat lambat, mendapat tugasan tambahan, berdiri di belakang kelas, dan sebagainya.

Kesan positif daripada aktiviti ini ialah setiap murid akan cuba untuk mengelak dari melakukan kesalahan kerana mereka sedar bukan hanya mereka  seorang yang akan menerima kesan atas perbuatan mereka,bahkan ahli kumpulan yang tidak bersalah juga turut dikenakan hukuman.



Kesan negatif daripada aktiviti ini ialah murid-murid akan mula menanamkan dalam diri mereka tentang hukuman yang tidak adil itu boleh dilaksanakan berdasarkan pengalaman yang mereka alami.






1 comment: